refundacja podatku VAT za gaz ziemny
Refundacja podatku VAT r. w 2024 r. dla gospodarstw domowych ogrzewających się gazem.
Szczegóły programu oraz wzory dokumentów zamieszczono poniżej:
1. Szczegóły programu: https://www.gov.pl/web/klimat/dostepny-jest-wzor-wniosku-o-refundacje-podatku-vat-r-w-2024-r-dla-gospodarstw-domowych-ogrzewajacych-sie-gazem
2. Wniosek - pobierz
3. Klauzula informacyjna - pobierz
REFUNDACJA PODATKU VAT ZA GAZ ZIEMNY
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu (Dz.U. 2022 poz. 2687).
Komu przysługuje refundacja podatku VAT?
Należy łącznie spełnić dwa warunki:
Warunek 1:
Refundacja przysługuje osobie korzystającej z ogrzewania gazowego – urządzenia grzewcze zasilane paliwami gazowymi musi być zgłoszone lub wpisane do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB),
Warunek 2:
Gospodarstwo domowe spełnia kryterium dochodowe:
- w gospodarstwie jednoosobowym, wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza 2100,- zł,
- w gospodarstwie domowym wieloosobowym, wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 1500 zł na osobę,
Kto składa wniosek?
Wniosek składa osoba, która zawarła umowę sprzedaży paliw gazowych lub umowę kompleksową i jest odbiorcą wskazanym w fakturze VAT.
Gdzie składa się wniosek?
Wniosek należy złożyć wyłącznie w gminie właściwej ze względu na adres gospodarstwa domowego:
W gminie Środa Wielkopolska wniosek o refundację podatku VAT należy złożyć w Ośrodku Pomocy Społecznej w Środzie Wielkopolskiej ul. Sportowa 9c w godzinach urzędowania, tj. poniedziałek od 8:00 do 16:00, wtorek – piątek od 7:00 do 15:00.
Sposób złożenia wniosku:
na piśmie w Ośrodku Pomocy Społecznej w Środzie Wielkopolskiej ul. Sportowa 9c - na wniosku pobranym z poniższego linku:
https://bip.mos.gov.pl/energetyka/wzor-wniosku-o-wyplate-refundacji-podatku-vat-za-dostarczone-paliwa-gazowe-w-2024-r/
https://bip.mos.gov.pl/energetyka/wzor-wniosku-o-wyplate-refundacji-podatku-vat-za-dostarczone-paliwa-gazowe-w-2023-r/
wraz z klauzulą informacyjną RODO:
klauzula RODO
za pomocą środków komunikacji elektronicznej waz z dołączoną klauzulą informacyjną RODO.
Złożenie wniosku za pomocą środków komunikacji elektronicznej możliwe jest poprzez wysyłkę pisma ogólnego na skrzynkę ePuap właściwego urzędu, gdzie załącznikiem będzie podpisany elektronicznie plik zawierający wypełniony wniosek o refundację podatku VAT.
Podpisanie pliku za pomocą profilu zaufanego możliwe jest poprzez stronę: https://www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany/.
Wysłanie pisma ogólnego na skrzynkę ePuap właściwego urzędu możliwe jest poprzez stronę: https://www.gov.pl/web/gov/wyslij-pismo-ogolne przy użyciu aplikacji mObywatel waz z dołączoną klauzulą informacyjną RODO.
Pobranie aplikacji mObywatel jest możliwe poprzez stronę:
https://www.gov.pl/web/mobywatel-w-aplikacji/pobierz-aplikacje1
Aby złożyć wniosek, należy wybrać opcję Złóż wniosek, a następnie wybrać właściwy wniosek.
Załączniki niezbędne do poprawnego złożenia wniosku:
W każdym przypadku:
- faktura VAT (dokumentująca dostarczenie paliw gazowych; faktura ze zużyciem prognozowanym nie uprawnia do otrzymania rekompensaty podatku VAT),
- dowód uiszczenia zapłaty za fakturę VAT.
Jeśli to niezbędne w danym przypadku:
- dokumenty zaświadczające o dochodzie
Jeżeli wnioskodawca oraz członkowie jego gospodarstwa domowego uzyskują wyłącznie dochody podlegające opodatkowaniu, wnioskodawca nie załącza zaświadczeń dotyczących dochodów. OPS uzyskuje dane dotyczące dochodu podlegającego opodatkowaniu poprzez usługę CSIZS Emp@tia.
Jeśli wnioskodawca lub członkowie jego gospodarstwa domowego uzyskują dochody niepodlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym, należy przedstawić dodatkowe dokumenty dotyczące tych dochodów. Dokumenty te podlegają weryfikacji przez organ rozpatrujący wniosek. informacja o przyznaniu zasiłku macierzyńskiego. Takimi dokumentami mogą być na przykład:
- dowód zasądzenia alimentów,
- informacje o dochodach uzyskiwanych z gospodarstwa rolnego,
- informacje o przyznanym stypendium,
- informacja o przyznaniu zasiłku macierzyńskiego.
Termin złożenia wniosku:
Wnioski o refundację podatku VAT można składać w siedzibie OPS :
do dnia 29 lutego 2024 r. – w dowolnym momencie po otrzymaniu faktury VAT,
po dniu 29 lutego 2024 r. – w ciągu 30 dni od otrzymania faktury VAT, która jest przedmiotem wniosku.
Do dnia 29 lutego 2024 r., termin 30 dni od dnia otrzymania faktury nie ma praktycznego zastosowania i ma charakter instrukcyjny.
Wniosek składany po dniu 29 lutego 2024 r. może obejmować jedynie fakturę, którą odbiorca otrzymał w ciągu ostatnich 30 dni.
Przyznanie refundacji podatku VAT
Ośrodek Pomocy Społecznej przesyła wnioskodawcy informację o przyznaniu refundacji podatku VAT:
na wskazany przez wnioskodawcę adres poczty elektronicznej,
informuje wnioskodawcę o możliwości osobistego odebrania informacji o przyznaniu refundacji podatku VAT (w przypadku, gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej we wniosku o refundację podatku VAT).
Przyznanie refundacji podatku VAT nie wymaga wydania decyzji.